Gratis eBook: Filosofie, de antwoorden

Dit is een eBook dat ik al lang heb willen schrijven. Al was het maar omdat het binnen de filosofie meer gaat om de vragen dan de antwoorden. Voor mensen die geen academische filosofie hebben gestudeerd is het niet gemakkelijk om precies te begrijpen wat er op een faculteit Wijsbegeerte gebeurt. Dat is geen schande. Zelf heb ik de eerste drie jaar als een kip zonder kop zonder op de faculteit Wijsbegeerte rondgelopen. Na drie jaar had ik het opeens door. Voor professor Jan Bransen schreef ik toen mijn eerste goede filosofische paper. Daar kreeg ik een acht voor en een baan als student-assistent. Mijn taak als student-assistent was onder andere om eerstejaars filosofie studenten bij te brengen hoe je moest filosoferen.

Dit eBook borduurt daarop voort. Aan de hand van de volgende zeven vragen, gaan we dieper in op wat filosofie is en hoe te filosoferen:

1. Wat is filosofie?
  2. Wat is waarheid?
  3. Hebben mensen een vrije wil?
  4. Hoe kunnen wij iets weten?
  5. Wat is betekenis?
  6. Wat is het goede?
  7. Verrassingsvraag

Je kan aan de soort vragen al zien dat mijn achtergrond vooral binnen de Analytische filosofie ligt. De opzet is om je uit te dagen het gesprek of de discussie aan te gaan. Want de praktijk van filosoferen behelst de volgende stappen:

1. Lezen.
  2. Nadenken.
  3. Positie bepalen.
  4. Door middel van discussie de kracht van je positie verkennen.
  5. Schrijven.
  6. Stelling verdedigen tegen aanvallen, opnieuw door middel van discussie.

Vraag dit gratis eBook op:

Kortom, wil je een leuke en tegelijkertijd uitdagende en interessante kijk op filosofie, download dan het gratis eBook “Filosofie: de antwoorden” door het onderstaande formulier in te vullen. Het eBook opvragen is 100% veilig, want wij hebben net zo’n hekel aan spam als jij. Wanneer je het eBook dan hebt gelezen, kijk ik uit naar je reactie want ik ga graag de discussie met je aan.